streda 17. septembra 2014

Recenzia: Morgan Matsonová - Léto na druhý pokus

Morgan Matsonová nie je pre česko-slovenských čitateľov pojem neznámy, už minulý rok sme totiž mali česť s touto autorkou pri jej prvotine Amy & Roger: Na cestě. Tento rok, znova ešte v období tých teplejších dní, vyšla tejto žene ďalšia kniha vo vydavateľstve CooBoo, aby znova vzala našincom slová z úst. Alebo ani nie?

Tento contemporary počin sa nesie trocha v pochmúrnejšom duchu - rakovina nie je nikdy vec príjemná, a to ani v tej knižnej podobe. Svoje o tom vie aj Amy s rodinou, ktorej dni sú viac menej zrátané. O tri mesiace totiž budú mať o jedného mužského člena menej a nič už nebude ako predtým. Rakovina podžalúdkovej žlazy, terminálne štádium. Na, tu máš, milý človek, a zmieruj sa s tým koľko ti len sily stačia, aj tak to nezvládneš...

Život je však vec strašne zvláštna, a v tomto prípade vám to, čo plánuje bezohľadne vziať, nahradí niekde inde. A tak neostane ukrátený nikto. Ani vy, ani osud alebo akokoľvek to chcete nazvať. Preto toto nie je kniha o rakovine. Je to kniha o rodine, ktorá chce z posledných spoločných chvíľ vyťažiť maximum. A vyžmýkať aj tú poslednú možnú kvapku lásky, ktorá by ich životy spravila o niečo znesiteľnejšie. Ale je vôbec správne hľadať akúkoľvek štipku šťastia, keď vaši najbližší trpia?

Léto na druhý pokus na mňa pôsobí ako dve rozdielne knihy. Rozumej - máme tu jednu knihu, ktorá sa odohráva do cca nejakej dvestej strany. A potom príde zlom a mne sa do ruky dostala úplne iná kniha. Iná v zmysle neporovnateľne lepšia.  Prvá časť Amyinho leta je fádna. Nad všetkými visí blížiaca sa katastrofa, ktorú si nikto nechce priznať. Okrem toho Amy príliš veľa rozmýšľa. V domčeku pri jazere nebola už nejaký ten piatok a posledná návšteva nedopadla dobre. Skôr naopak, dopadla viac ako katastrofálne. Minimálne je to tak aspoň prezentované. Každý náš čin má následky, čo Amy zažíva viac ako živo priamo na vlastnej koži. Netreba sa báť, autorka nás nebude napínať až do konca. To veľké tajomstvo sa dozvieme oveľa skôr. No zasa nie príliš skoro na to, aby ste si nestihli dohrýzť nechty od zvedavosti, pretože skutočne budete chcieť vedieť, čo sa vlastne stalo. Úprimne, ja som zostala sklamaná, sklamaná a ešte raz sklamaná, keď sa to "veľké tajomstvo" Amyných minulých, nie práve najšťastnejších rozhodnutí odhalilo. Nehovoriac ani o tom, že po tom veľkom odhalení vyzerali všetky jej predošlé útrapy a špekulácie viac ako smiešne.

Nič to, druhá polovica knihy napraví akýkoľvek negatívny pocit zo začiatku. Potečú aj slzy, bude aj úsmev, no a čo by to bolo za psychické vydieranie, keby vo vás autorka nevyvolala aj horko-sladký úsmev cez všetky slzy a sople, ktoré tesne predtým zaplavili celý váš ksicht.

Priznávam, že zo začiatku som s Amy ako hlavnou postavou mala veľmi veľký problém. Vôbec mi nesadla a keby som ju stretla, tak by som s ňou triasla tak, že by jej aj hlava z krku odpadla. Riešila bludy! Alebo nie, ak by ich riešila, tak by to bolo ešte ako tak v pohode, ale ona nič neriešila, ona len rozmýšľala. A rozmýšľala toľko, že sa až čudujem, že sa jej neuvaril mozog. No jej rodina a priatelia mi prirástli k srdcu. Nemali to ľahké, nikto v tejto knihe to nemal ľahké, no to, ako sa s tým všetci dokázali "poprat" je úctyhodné.

Suma sumárum tu máme ďalšiu knihu s nie práve príjemnou témou, no ako poctivý ciťák, ktorý zničí vašu mesačnú zásobu vreckoviek, je to ideálna voľba. Morganovej štýl je ľahký, mladý, príjemný a extrémne návykový. Za mňa platí, že jej prvotinu som si vychutnala viac, no táto kniha za tých pár eur stojí.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia. Posledný letný výkrik aka Léto na druhý pokus si možno zakúpiť aj na tomto odkaze.